Vidare fundering..




Barbafamiljen. Den färggranna, geleliknande päronshapade familjen.

Igår efter vårt musclepowerpass, diskuterade jag Lin och Isa om det gamla barnpogramet "Barbafamiljen"
Hur vi kom in på det har inte med saken att göra. Men vi blev rejält inbiten och jag kände mig lite skral på faktaområdet. I vart fall så vill jag kartlägga vissa saker. Endast för att fräscha upp minnet till systrarna Håkanfot.
Såhär är läget:

..Hela Barbagrejen är fransk.
En liten ordvits barbe à papa, för spunnet socker.

Barbapappa, frontfiguren som är en stor och rosafärgad karl hittar sin fru..
Barbamamma, svart liten kicka som är proffs på att flippa pannkakor.
Tillsammans producerar de fram 7 ungar, sk. Barbababies..

Vi tar det på engelska, lite mer international ( eller så kopierar jag bara)

  • Barbabeau, black and furry, male, lover of art  = Barbaskön
  • Barbabelle, purple, female, lover of beauty = Barbafin
  • Barbabravo, red, male, lover of strength and heroism =Barastark
  • Barbabright, blue, male, lover of science =Barbaflink
  • Barbalala, green, female, lover of music
  • Barbalib, orange, female, lover of books =Barbabok
  • Barbazoo, yellow, male, lover of animals

  • Tjusigt. Hoppsa ni hänger med nu , Barbalin och Barbaisa
    Fortfarande vet jag inte om barba betyder skägg på italienska..
    men jag litar på dig Isa..

    signerat "Skäggmarre" !




    Kommentarer

    Kommentera inlägget här:

    Namn:
    Kom ihåg mig?

    E-postadress: (publiceras ej)

    URL/Bloggadress:

    Kommentar:

    Trackback
    RSS 2.0
    Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!