Information

Dagens fråga.


Appropå min ursprungsort..

Vart kommer då hånet klyktattare ifrån?
Jo som anders och måns har jag svar på detta:


"Klyktattare är en ursprungligen jämtsk pejorativ benämning på person från Västernorrlands län, som numera är vida spridd.

Det tidigare epitetet på personer från Västernorrland i Jämtland var "minkar" (på grund av tjuvfiske) Epitetet klyktattare kom till i samband med bilismen, när bilarna i Västernorrlands län fick länsbokstaven Y (en klyka) på sina registreringsskyltar. Tattare åsyftade likt "minkar" på tjuvfisket, då den gamla allmänna synen var att de resande stal mer än andra."
(fr. pikipedia)

Kanske begreppet inte är så fiktiv ändå. Jag åkte ju faktiskt dit för tjuvfiske i våras.

// Minken




Kommentarer
Postat av: Anonym

kan vara en mård beroende på storlek

2009-09-25 @ 19:05:36
Postat av: M

jag ser mig mer som en vessla. Liten, kvick men samtidigt ett skadedjur.

2009-09-25 @ 21:46:50
URL: http://maryon.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!